tisdag 19 april 2011

Akuten...

Ja, igår morse blev det akuten vid 06:00 tiden med Elliot..

Han hade varit lite, lite hostig Söndag kväll. Men inte alls så farligt. Hörde att han låg och hade lite rethosta hela natten. Men sen vid fem blev det värre, och när jag gick in till honom hade han panik. Han fick ingen luft. Han slängde sig åt alla håll i ren panik. Jag fick upp honom men han höll på lika. Och inte lätt att hålla i honom när han kast-slänger sig med min jätte mage som var lite i vägen.. :/ Visste inte alls vad jag skulle göra...
Försökte få i honom vatten, men det ville han inte alls ha.. Och det förstår väl jag i efterhand också, får man inge luft vill man väl kanske inte ha nånting att dricka?!
Men så jag försökte få honom lugn istället, och lyckades tillsist.
Vilket han då andades VÄÄÄLDIGT ansträngt, lät som att det knappt kom nå luft alls i de små luftrören. :(

Jag ringde mamma och pappa, som var här på bara några minuter. För dom hörde hur han andades genom telefonen. Pappa tog ett täcke runt E (som bara hade t-shirt pyjamas) och sprang ut och satte sig på bron. Där började E att andas lite bättre.
Jag skyndade klä mig och sedan for vi till akuten.
E blev bättre i den kyliga luften, så i bilen dansade han och tyckte det var jätteroligt att åka bil med täcke.


Väl inne på akuten fick han hjälp att andas i en mask. Sedan fick han nå tabletter med kortison. Förmodligen har han krupp, precis som jag och Niklas hade som små.
Men stackarn har ju förkylningsastma också.. :/

2 kommentarer:

  1. Usch va jobbigt.. Hugo fick ju krupp en gång han med när jag va själv hemma med barnen, och jag som itne har något körkort.. Som tur va kunde Daniel sticka lite tidigare från jobbet! Det är så läskigt sånt där :S

    SvaraRadera
  2. Men fy vad läskigt! Vilken himla tur att du har nära till dina föräldrar nu så att dom kunde komma snabbt, man får ju panik själv i sånna där lägen. Usch, krya på dig lilla Elliot!

    SvaraRadera